O nás

Historie a součastnost společnosti

Kořeny společnosti LAGO sahají až do konce 19. století, kdy Policarpo Lago zahájil svoji řemeslnou činnost jako výrobce skříní pro panské domy a kostely v Benátkách. Další generace pokračovala v tradici a rozšířila výrobu na vybavení pro ložnice a následně menší sestavy pro vchodové haly. Nicméně, již během 80. let se zejména mladší generace začaly soustředit i na nábytek do dalších částí domu. V roce 2006, došlo k zásadnímu zlomu. 4. generace rodinné firmy se sídlem ve Villa del Conte se transformovala do akciové společnosti připravené na konfrontaci s globálním trhem. Nová cesta začala mnoha výzvami a úspěchy. Zodpovědnou osobou za tuto citlivou přeměnu je Daniele Lago, mladý podnikatel a designér, který společně se svým bratrem Frankem a sestrou Rosannou vedou mladý dynamický team. Roční obrat společnosti nyní činí okolo 35 miliónů euro a počet zaměstnanců (bezmála 180) se zdvojnásobil za posledních 5 let. LAGO působí celosvětově a to díky více jak 400 prodejním místům a značkovým obchodům v italských a evropských městech včetně Říma, Milána, Lyonu, Prahy, Londýna, Valencie a Paříže. Společnost zůstává pevně ukotvena ve svém původu, i když se rozšiřuje a je otevřena seznámení se a výměně nápadů se všemi kulturami, partnery, dodavateli, zákazníky, bloggery a všemi, kdo se účastní událostí okolo značky LAGO a sdílí tak cestu značenou nepřetržitou souhrou vlivu značky LAGO na okolí a naopak. Z jednobuněčného organizmu se stal organizmus mnohobuněčný, živený mnoha různorodými osobnostmi, rozšiřující se daleko za hranice svého sídla. 

Hodnoty

LAGO věří v rozšířenou vizi designu, chápe ho jako disciplínu netvořící pouze objekt ale také smysl. Disciplínu, která se dotýká a inovuje celý řetězec událostí od zrodu konceptu přes život výrobku uvnitř domovů až po jeho likvidaci. LAGO je přesvědčeno, že design musí vytvářet kulturu, kterou není potřeba opečovávat jako křehkou květinku v klopě kabátu ale spíše kulturu, která dodá prostor nezbytným podmínkám pro život v měnícím se moderním světě. Za účelem dosáhnutí zmíněného, společnost otevírá sebe sama a vyzývá všechny k účasti při hledání smyslu: zaměstnance, partnery, uživatele. Logika sítě, která není tvořena jedním monolitem ve středu, ale mnoha malými částmi, které mezi sebou komunikují, vyjadřuje perfektně filosofii společnosti, do které každý může vložit svůj vlastní příspěvek. Jak ti uvnitř tak ti venku. LAGO proto odmítá pyramidální způsob komunikace a preferuje model, kde designeři, konstruktéři a výrobci míchají různé profese a energie, aby uvedly do života projekty, které zlepšují život všem. Projekt Appartamento, který každému nabízí stát se velvyslancem společnosti LAGO a Lagostudio design-workshop, který každoročně hostí mladé designéry, jsou konkrétními ukázky touhy ovlivňovat a být ovlivňováno. Takto se obohacuje každý všední pracovní den, načerpaná kreativita spontánně proudí do výrobků společnosti a její strategie. LAGO ovšem také oceňuje trochu zdravého šílenství, které dodává odvahu dělat velké věci, ale při zachování zakořeněného a silného smyslu pro průmyslovou etiku.

Společenská odpovědnost

Vždy bylo součástí DNA společnosti LAGO uvažovat o tom, jaký vliv budou mít naše volby na lidské a přírodní zdroje, na okolí a na produkt. Tato starost prostupuje celou společností počínaje LAGO FABRICOU a sídlem společnosti LAGO, které je postaveno jako normální dům s použitím dřeva a skla a vytváří tak příjemné prostředí, kde se bytí a práce stává potěšením. Nicméně tím naše společenská odpovědnost nekončí. Dobrým příkladem jsou třeba obaly, které kromě toho, že jsou minimalizovány, se sami stávají kulturním mediem, protože zobrazují unikátní grafická řešení od různých umělců a designérů. Nakonec se dostáváme k naší zelené angažovanosti, která je již účinná v rámci produktové řady Air a dokládá snahu směřovat své úsilí vstříc designu, který si je více vědom své odpovědnosti vůči životnímu prostředí. Řečeno praktickou mluvou, LAGO při výrobě řady Air následuje metodologii LCA (Life Cycle Assessment). Tento nástroj umožňuje kvantitativní hodnocení dopadu produktů a služeb na životní prostředí po celou dobu jejich životního cyklu - od výběru surovin až po jeho likvidaci. Společnost LAGO si je však dobře vědoma, že se jedná pouze o počáteční bod, ze kterého je třeba směřovat všechny volby a výrobní procesy do budoucnosti.

Produkt

LAGO se snaží produkt zkoumat systematickým způsobem, šířit svoji vizi a vyhnout se výhradnímu zaměření na jednotlivé kusy. V podstatě jde o to vnímat prostor jako systém, ve kterém jednotlivé kusy nábytku navzájem komunikují. Vytvářet design znamená pro LAGO navrhovat v malém měřítku produkt a současně vědět, jak návrh použít ve velkém měřítku v souvislosti s uceleným systémem bydlení a obývání, který se prostřednictvím partnerství s dalšími výrobci v několika příštích letech rozroste o podlahové krytiny, osvětlení a vše co souvisí s obytným prostorem. Spíše než produkty, navrhujeme "abecedu" a vyzýváme konečného uživatele, aby ji využil podle svých představ. Produkt není strnulý, ale vede s uživatelem dialog a pomocí toho získává i unikátní nehmotnou hodnotu. Díky uplatňování konceptu "abecedy" LAGO vytváří design, na kterém se účastní všichni od zdola nahoru a který je obohacen energií vycházející z uživatele. LAGO výrobky však mají i jiné hodnoty: lehkost, překvapení a ironii, která ostatně prostupuje celým uměleckým světem. Jednoduchost formy, vzdušnost, tvorba, která je záměrně v opozici vůči designu jako cíli o sobě samotném, modularita, kvalita materiálů, zpracovaní a v neposlední řadě přijatelné ceny. Jsou i jiné hodnoty, které dělají produkty LAGO okamžitě rozpoznatelnými. Sortiment je nyní nastaven tak, aby nabídnul řešení pro každou část domu (denní část, noční část, kuchyně, obývák, pracovna, ložnice, dětské pokoje, koupelny). Tangram, Statica, Net, Air, 36e8, Fluttua, 30mm, LagoLinea, skříně N.O.W. a nově také kuchyně se staly skutečnými ikonami oboru. Celek zatím uzavírají sedací soupravy Air, které byly dokončeny jako poslední a koupelny začínající tento rok, které byly vyvinuty ve spolupráci s předními partnery v oboru. Společnost nedávno zahájila spolupráci s předními výrobci, aby rozšířila produktovou řadu sdílející zaměření na zlepšení kvality života. Naše kolekce Interiér nyní představuje dřevěné podlahy Slide designované Daniele Lagem pro společnost Listone Giordano, tapety Luci e Ombre vyvinuté ve spolupráci s značkou Jannelli&Volpi, keramické obložení stěn a podlah ve spolupráci s Lea Ceramiche a přírodní povrchové úpravy stěn ve spolupráci s firmou Oikos. LAGO je přístupno ke spolupráci s každým, kdo ctí a přivádí zpět hodnotu ruční práce a odborné znalosti, s každým, kdo vyrábí s vášní a smyslem pro detail. Zde je původ kolekce LAGO Objects obsahující sérii malých objektů, které vynikají svou vysokou kvalitou a řemeslnou péčí.

Distribuce

Vědomo si faktu, že řetěz je tak silný jako jeho nejslabší část, investovalo LAGO ohromné množství energie do distribuce, výběrem okolo 400 prodejců v Itálii a v zahraničí, kteří mohou přispět profesionalitou a získáváním zpětné vazby. Obchodní formáty LAGO jsou rozděleny do třech typologií, které se liší věnovanou plochou na: Point, Space a Store. K tomu by se dal přičíst formát Appartamento, který umožňuje zažít LAGO v podmínkách skutečného domova. LAGOPOINT a LAGOSPACE jsou tzv. shop-in-shop, mají středně velkou rozlohu, nachází se v obchodech, ve kterých jsou vystavené i jiné značky vyšší střední třídy. Naproti tomu je zde i koncept LAGOSTORE, což je značkový showroom nabízející pouze to nejlepší od této společnosti pro každou místnost v domě. Nacházejí se v hlavních městech jednotlivých krajů, hlavních turistických městech a historických centrech. Kurátorem navrhování a vizuálního merchandisingu obchodů je vnitřní projekční oddělení, které má za cíl vytvořit prostředí vyjadřující silnou osobitost a neformální, svěží styl odpovídající značce LAGO.

LAGO Appartamento

Jedná se o projekt, který nově definuje prostory vyhrazené pro styk mezi spotřebitelem a produktem. Projekt LAGO Appartamento experimentuje s životními podmínkami a kulturou bydlení: skutečný byt - skutečně obývaný - kompletně vybavený nábytkem LAGO, ve kterém se majitel nadšený do designu zavazuje pravidelně otevírat dveře do světa organizováním a pořádáním různých druhů společenských akcí. Zrozen v Miláně v roce 2009 během Salone del Mobile byl projekt LAGO Appartamento exportován do Benátek - přímo do srdce tržnice Rialto, do Bologny, Riccione a Turína, později byl otevřen i v Bergamu a Alicante ve Španělsku, v nedávné době přibyly další v Paříži, Luganu a Praze. LAGO Appartamento je důkazem, že design dnes už není pouze fyzickou záležitostí, protože i přesto, že produkt není filozofií a může být kopírován, tak energie, vztahy a situace, které mezi lidmi navozuje, někde jinde replikovány být nemohou.

LAGO výrobní systém

Obchodní a výrobní proces je založen na dvou pilířích inspirovaných průmyslovou filozofií firmy Toyota: Kaizen a Lean Thinking. Kaizen je japonskou metodou kontinuálního zlepšování, získaného jedním krokem, do kterého je zapojena struktura celé společnosti. Pochopení toho, že energie pochází zdola je základem pro Kaizen či spíše, že obchodní výsledky nelze dosáhnout vedením, nýbrž přímou prací na produktu. Lean Thinking je přístup vyznačující se elegantní výrobní praxí, zaměřenou na snižování odpadu až do bodu celkové eliminace. Je motivovaný organizací, která odměňuje maximální účinnost v průmyslových výrobních procesech. Prostřednictvím Lean Thinking LAGO usiluje a získává konstantní produktivní zlepšení odstraněním nadbytečné aktivity jako je dezorganizace nebo ztrátový čas, který spotřebitel není ochoten platit. Výsledek: produkt se rodí v hlavě designéra a doráží do zákazníkova domova bez skladování.

LAGOSTUDIO

Lagostudio je kreativní laboratoří LAGO, kam jsou zváni studenti z nejlepších mezinárodních designových škol: např. Saint Martins z London Royal College of Art nebo Design Academy in Eindhoven z Domus Academy v Miláně. LAGO je přesvědčeno, že inovace přichází z jasné a svěží mysli tím spíše, když je z jiné kulturní sféry. Dnes po více jak 5-ti letech fungování, při kterých 200 nejkreativnějších lidí na světě pracovalo ve společnosti produkující inovace, jsme přivedli k životu několik úspěšných produktů. Lagostudio rozšířilo obzory: už pouze nezkoumá nové nápady na vývoj dalších produktů, jak to dělalo v posledních několika letech, ale stanovilo si také mnohem ambicióznější cíl - vyjádřit hodnotu kreativních nápadů mladých lidí po celém světě navrhováním nových konceptů bydlení s udržením logiky a vysoké úrovně inovace. Konečný cíl: dát prostor velkému kreativnímu centru uvnitř společnosti, schopnému generovat nápady, které nejsou pouze produktově zaměřené, ale ,když se rozšíří v souladu s vizí Daniela Laga, mohou a musí přejít do všech aspektů spojených se značkou LAGO. Od vnitřního komunikačního oddělení po Apartment bussines, integrací různých odborností a tvorbou nového modelu podnikání. Produktem Lagostudia je mimo jiné křeslo Huggy od designérky Brit Leissler, postel Col-letto od Nuši Jelence nebo Lastika od Velicka Velikova.